HendiKup, handmade e-shop, ktorý sa o svojich predajcov stará

HendiKup, handmade e-shop, ktorý sa o svojich predajcov stará

Občianske združenie go-ok pomáha ľuďom so zdravotným znevýhodnením s odstraňovaním bariér tak, aby sa vedeli zaradiť do pracovného, sociálneho, no najmä plnohodnotného života v spoločnosti. V Nadačnom fonde Telekom pri Nadácii Pontis sme sa so združením spoznali počas Grantovej výzvy Digitálne technológie pre dobro. Zaujali nás svojim unikátnym e-shopom, ktorý združuje hendikepovaných umelcov v projekte s názvom HendiKup.

Už od vzniku vášho združenia sa uberáte smerom k digitálnym technológiám. Vaše prvé projekty sa však nestretli až s takým úspechom.

Ivan: Áno, v roku 2010 sme prišli s projektom, mobilnou aplikáciou Monitoring prístupnosti, ktorá užívateľom poskytuje prehľad bezbariérovosti objektov (reštaurácia, lekáreň, divadlo, atď.) na základe lokality. Unikátna je najmä v tom, že užívateľ tu nájde konkrétny opis priestorov, od výšky prekážok, šírky priechodov, až po ďalšie zábrany, ktoré sú pre zdravotne znevýhodnených podstatné. Neskôr sme projekt pretransformovali na monitoring vyhradených parkovacích miest pre zdravotne znevýhodnených – parking4disabled. V praxi sa však neuchytil ani jeden.

Prečo nie?

Ivan: Sčasti pre nezáujem našej komunity, sčasti kvôli nastaveniu biznis modelu. Doteraz si však myslíme, že to bol jeden z najfungujúcejších systémov, ktoré kedy boli vymyslené.

Neúspechom ste sa však odradiť nenechali.

Ivan: Nie, práveže naopak. Poučení z toho, že len dobrý nápad nestačí, sme už k novovznikajúcej myšlienke – HendiKup, začali pristupovať inak.

Ako?

Ivan: Celá myšlienka HendiKup stojí na šikovných ľuďoch so zdravotným znevýhodnením, ktorí vytvárajú skutočne pekné a hodnotné diela či produkty, no tie z rôznych dôvodov nemôžu alebo nevedia predať. Rozhodli sme sa ich podporiť a nápad e-shopu pre hendikepovaných umelcov bol na svete. Tentokrát sme však neopomenuli dôkladnú analýzu, prieskum trhu a samotnú prípravu. V tíme sme si tiež stanovili striktné zásady fungovania, ako napríklad, že sa budeme orientovať iba na jeden projekt.

Čím je váš projekt unikátny?

Marek: HendiKup je v prvom rade komunita. Je to miesto, kde ľudia so zdravotným znevýhodnením ponúkajú svoje umelecké alebo remeselné diela. Jeho unikátnosť spočíva najmä v tom, že do našich ctených výrobcov investujeme viac, ako ktorýkoľvek iný eshop predávajúci handmade výrobky.

Povedzte nám o tom viac.

Marek: Ku každému výrobcovi (musí byť ZŤP) pristupujeme individuálne. V prvom rade sa nám musí jeho výrobok páčiť a musí medzi nami prebehnúť chémia. Jeho výrobky následne necháme profesionálne nafotiť v štúdiu. Naši copywriteri upravia texty a popisy výrobkov do atraktívnej podoby. S výrobcami robíme interview a články následne propagujeme. Investujeme do SEO optimalizácie, aj do reklamy. Zúčastňujeme sa na rôznych akciách a súťažiach, kde HendiKup zviditeľňujeme. Výrobcom poskytujeme právnu ochranu pri predaji a zabezpečujeme administratívu. A v neposlednom rade, neustále hľadáme nové možnosti predaja ich výrobkov. Výrobca sa teda nemusí o nič viac starať, jeho úlohou je „iba“ vytvoriť samotné dielo alebo produkt.

Vo vašom projekte vidím určitú podobnosť so Sashe. Predstavuje pre vás tento najväčší handmade portál na Slovensku konkurenciu?

Marek: Vôbec nie. Sashe má tisícky výrobcov a nespočetné množstvo produktov. Veľkosťou sa im nikdy nevyrovnáme a ani sa o to nesnažíme. My chceme byť skôr alternatíva pre ľudí, ktorí za handmade výrobkom hľadajú príbeh a zároveň chcú pomôcť komunite zdravotne znevýhodnených.

HendiKup má navyše úplne iný podnikateľský model ako väčšina podobných handmade portálov. Tie berú väčšinou provízie za predaj a o legálne zastrešenie výrobcov a ich predaja sa príliš nestarajú. My našim výrobcom umožňujeme predávať výrobky online, legálne, aj bez živnosti – a to tak, že od nich výrobky najprv kúpime a následne ich predávame konečnému spotrebiteľovi. Takýto náročný model sa oplatí len vtedy, ak vaším cieľom nie je iba zisk, ale aj sociálny prínos pre spoločnosť.

Prečo ste sa prihlásili do grantovej výzvy Nadačného fondu Telekom pri Nadácii Pontis?

Diana: Mali sme pocit, že tento grant je ako šitý na nás a naše aktuálne potreby. Už vyše roka sme sa chystali inovovať náš web z funkčnej betaverzie webu, ktorá nám slúžila na otestovanie samotnej myšlienky (tzv. minimal viable product). Žiaľ, chýbali nám finančné zdroje posunúť webstránku kvalitatívne vpred. Náš pôvodný web bol síce ako-tak funkčný, ale bol neskutočne pomalý, čo odrádzalo potenciálnych zákazníkov, znemožňovalo využívanie platenej Google reklamy a riešenie objednávok manuálne cez maily bola priam administratívna nočná mora. Pritom funkčná webstránka je úplný základ pre fungovanie nášho projektu, ktorý vo svojej podstate predstavuje platformu, kde sa všetko odohráva. Bez funkčného webu by sme len prešľapovali na mieste. Preto považujeme získanie grantu za zásadový zlom v možnostiach rozvoja HendiKupu. Predtým sme mali funkčnú a odskúšanú myšlienku, teraz máme už aj nástroj, ktorým môžeme dosahovať naše ciele.

Aké sú vaše plány do budúcna?

Marek: S funkčným, automatizovaným a konkurencieschopným webom si túto zimu otestujeme oslovovanie firiem a korporácií, ktorým chceme ponúknuť zaujímavý mix zážitkového vzdelávania a darčekov pre zákazníkov či zamestnancov. V budúcom roku už pôjdeme naostro, lebo plánujeme založiť chránenú dielňu a našu ponuku pre firmy zatraktívniť o možnosť využitia náhradného plnenia. Okrem toho sa chceme aj naďalej orientovať aj na bežných zákazníkov a šírenie osvety o tom, že ľudia so zdravotným znevýhodnením vedia byť šikovní a inšpiratívni pre spoločnosť. Veríme, že v našich radoch združíme čoraz viac zaujímavých ľudí a náš projekt sa nám raz podarí pretaviť do finančne nezávislého sociálneho podniku, ktorý si na svoje fungovanie dokáže zarobiť sám. To je napokon cieľom všetkých ľudí so ZŤP – dokázať ostatným, že na to majú a nepotrebujú byť odkázaní na pomoc druhých. 🙂

Za rozhovor ďakujeme Diane Šilonovej, Ivanovi Páleníkovi a Marekovi Paulovičovi z občianskeho združenia go-ok.

Jedinečný e-shop nájdete na webovej stránke www.hendikup.sk.